Maantiedon tunteja oli yläasteella vähäisesti. Suurimmaksi osaksi käsittelimme maanperän muutoksia. Saimme myös tietoa ilmastosta, mutta omasta mielestä se jäi vähäiseksi. Kaikki tämä tieto on totta kai hyödyllistä, mutta kuinka moni nuori oikeasti tietää miten ehkäistään ilmastonmuutosta? Ylen artikkelissa (25.4.2019) käsitellään kouluihin kaavailtavaa ilmasto-opetusta. Kasvatetaanko näin nuoria vastuullisiksi?

Artikkelissa kerrotaan kuinka monia nuoria huolettaa ilmastonmuutos. Siksi Suomen kouluihin ollaan kaavailemassa ilmasto-opetusta. Opinkirjo ja OAJ ovat luomassa kouluille mallia, miten ilmastoasioita voitaisiin käsitellä paremmin, kokonaisvaltaisemmin ja rakentavammin.

 Ilmasto-opetus kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta. Koska maantiedon tunneilla saa vain pintatietoa ilmastonmuutoksesta, tulee se olemaan varmasti monien nuorien mieleen. Koska tunnen itse, etten tiedä tarpeeksi ilmastonmuutoksesta, näen ilmasto-opetusta kannattavana ajatuksena. Täten nuoret saisivat lisää tietoa sen ehkäisemisestä, sekä siitä mitä ilmastonmuutos ylipäätään on ja mistä se aiheutuu. Se hyödyttäisi kaikkia yhteiskunnassamme eläviä. Tulevaisuuden työntekijät olisivat vastuullisia ilmastonmuutoksen näkökulmasta. He ajattelisivat ekologisesti, sekä huolehtisivat ympäristöstämme.

 Pelkällä ilmasto-opetuksella ei kuitenkaan ratkaista sitä, mitä nuoret tietävät ilmastonmuutoksesta. Ilmastonmuutosta tulisi käsitellä monissa oppiaineissa, ei vain maantiedossa, jossa siitäkin puhutaan vain yhdessä kappaleessa. Ilmasto-opetus ei kuitenkaan voi olla omana oppiaineenaan. Sen opettaminen tulisi sisällyttää opetussuunnitelmaan. Jos monessa eri aineessa voidaan käsitellä ilmastonmuutosta, saavat nuoret monia eri näkökulmia pohdittavakseen asiasta. Näin edistämme tulevaisuuden yhteiskuntamme hyvinvointia.