Ylen uutisessa “Kouluihin tulossa uudenlaista ilmasto-opetusta – "Pari maantiedon tuntia ysiluokalla ei riitä" (25.4.2019) käsitellään uudesta suunnitteilla olevasta oppiaineesta – ilmasto-opista. Uutisessa on haastateltu yhdeksäsluokkalaisia tyttöjä, jotka ovat huolissaan ilmastonmuutoksesta ja näin haluavat sitä käsiteltävän kouluissa enemmän. 

 

Tytöt ovat sitä mieltä, että ilmastonmuutoksesta pitäisi puhua enemmän kuin yhden kerran yhdessä oppiaineessa vain kappaleen verran yhdeksännellä luokalla. Tämä väite ei ole paikkaansa pitävä, ainakaan minun kouluhistoriani osalta. Minun peruskoulussani ilmastonmuutoksesta puhuttiin vähintäänkin koko yläasteen ajan useassakin oppiaineessa sekä alakoulun ylimmillä luokilla ja sama on jatkunut lukiossa ollessanikin. Puhumattomuus aiheesta ala-asteella johtuu luultavasti siitä, ettei silloin aihetta oltu edes nostettu niin vahvasti esille (ihmisten aiheuttama ilmastonmuutos), enkä usko, että alakouluikäiset välttämättä edes ymmärtäisivät mistä on kyse, vaikka siitä kerrottaisiin. Asiasta kuitenkin saa ja pitääkin puhua. 

 

Luulen, että näiden tyttöjen käsitys ilmastonmuutoksesta on jokseenkin suppea. He ovat saattaneet kuulla asiasta vain yhdestä näkökulmasta ja tieto perustuu ehkä netistä löydettyihin videoihin ja sosiaalisessa mediassa käytyihin keskusteluihin. Uutisessa nostetaan esille se, ettei ilmastonmuutoksesta puhuta tarpeeksi. Siitä löytyy kuitenkin paljon tieteellisiä tutkimuksia ja asiantuntijoiden keskustelua aiheesta – jos niitä vain viitsisi hakea. Tarvittaisiinko siis yhdelle aiheelle omaa oppiainetta, kun siitä puhutaan nykyisin lähes jokaisen oppiaineen yhteydessä ja asiaa eri puolilta tarkastellen (syyt, seuraukset, vaikutukset) unohtamatta internetistä löytyvää tietoa sekä muuta mediaa, kuten televisiota ja radiota, jossa ilmastonmuutos on yksi suurimmista keskusteluaiheista? 

 

Ilmaston ymmärtäminen vaatii ainakin biologista, fysikaalista ja maantieteellistä osaamista (joita opitaan koulussa)On muistettava, että ilmastonmuutokseen vaikuttavat monet asiat ja sitä on tapahtunut läpi maapallon historian - myös ennen ihmisten olemassaoloa. On kuitenkin totta, että ilmaston lämpeneminen on kiihtynyt teollisuudenkin kiihtyessä. Enkä väitä, etteikö sen estämiseksi pitäisi tehdä asioita, totta kai pitää. 

 

Kyse on kuitenkin siitä mitä oikeasti ollaan valmiita tekemään ja missä mittakaavassa. Onko tarpeellista alkaa rajoittamaan elämää niin, ettei siitä voi enää nauttia? On otettava huomioon monia asioita ja monesta näkökulmasta. On hyvä asia, että ihmisiä kehotetaan elämään kestävästi ja ympäristön hyvinvoinnista huolehtien. Mielestäni ei ole kuitenkaan syytä luoda uutta oppiainetta ainoastaan yhden asian setvimiseksi. Eri oppiaineissa aihetta on hyvä käsitellä juurikin erilaisista näkökulmista, kun taas erillisenä oppiaineena siitä voisi helposti tulla pelkkää valistusta ja ohjailua ilman perusteluja tai ymmärrystä itse ilmiötä kohtaan.